A weboldal készítésekor figyelembe kell venni a látogatók szokásait, és ennek megfelelően megtervezni a kinézetet. Ehhez szedtünk most össze 3 fontos tippet.
A hajtás feletti tartalom számít
A hajtás feletti vagy angolul az above the fold rész azt jelenti a weboldalnál, amit a látogatók a megérkezésük után, lefelé görgetés nélkül látnak. Mivel számos képernyőfelbontás létezik, ezért ennek mérete változik, de meg lehet határozni egy nagyjábóli felületet, mely az emberek többségénél még a hajtás felett lesz.
Ez a terület nem hiába fontos a weboldal készítésnél, mivel az olvasók nagyon jelentős része sohasem görget le, ha a hajtás feletti tartalom nem fogja meg őket. Így hiába van nagyon ütős ajánlat az oldal alján, ha az above the fold részen valami érdektelen látható.
A webdizájn során mindig úgy kell kialakítani az oldal tartalmát, hogy a hajtás feletti területen kapjon helyet a legfontosabb elem. Ha ez így történik, utána már az olvasók is át fogják böngészni a tartalmat a részletekért.
Kell egy ütős elem
A weboldal betöltődése után csupán pár másodperc van arra, hogy megmutassuk a látogatónak, tényleg a mi oldalunkat kereste. Ehhez a lap tetején jól látható üzenetet kell felhasználni, ami lehet kép, videó, fejléc, cím vagy bármilyen más hatásos elem.
Bár adná magát a dolog, hogy ehhez egy frappáns, nagyon profi mondatot használjunk fel, a kutatások azt mutatják, hogy az egyszerűbb, jobb. Sokkal nagyobb siker érhető el azzal, ha egyértelműen leírjuk, mivel foglalkozunk. Minél könnyebb a mondanivalónk, annál több ember fogja megérteni azonnal, és csökken az oldalunkat elhagyók száma.
Elemek fontossága
A weboldal elkészítésekor érdemes előre megtervezni a különféle elemek láthatóságát és fontosságát, mivel ezeket fogják először észrevenni a látogatók. A webdesign ismeri is azokat a szabályokat, melyek alapján az oldal helyei fontossági sorrendbe állíthatók, és ezekre a megfelelő tartalom elhelyezhető.
A szabályok alapvetően öt fontosabb dolgot mondanak ki:
- A nagyméretű elemeket mindig több látogató nézi meg, mint a kisebbeket.
- A weboldal tetején elhelyezett tartalmak mindig hangsúlyosabbak, mint az oldal alján lévők.
- Az erős kontraszttal kiemelt elemek könnyebben észrevehetők, mint a semleges színűek.
- A videók, mozgó elemek feltűnőbbek, mint a képek és ikonok, ezek pedig jobban láthatók, mint a sima szöveg.
- A nagyobb üres hellyel körbevett dolgok jobban kiemelkednek a környezetből, mint amelyeket szorosan körbe zárja a szöveg.
Természetesen az lenne a legjobb, ha minden tartalmi elem óriási méretű lenne, az oldal tetején kapna helyet, erős kontraszttal rendelkezne, és sok hellyel lenne körbe véve. A rendelkezésre álló hely azonban korlátozott, és figyelembe kell venni a kényelmes használhatóságot is, így a weboldal tervezőjének meg kell találnia az ideális egyensúlyt.